Concepte Dificultats d'Aprenentatge (DA)
Les DA fan referència a un grup heterogeni de trastorns, manifestats per dificultats significatives en l'adquisició i ús de la capacitat per entendre, parlar, llegir, escriure, raonar o per a les matemàtiques. Aquests trastorns són intrínsecs a l'individu, i possiblement deguts a una disfunció del sistema nerviós, podent continuar al llarg del procés vital. Poden manifestar-se problemes en conductes d'autorregulació i interacció social, però aquests fets no són per sí mateixos una dificultat d'aprenentatge.
Les DA poden presentar-se paral·lelament amb altres discapacitats (per exemple dèficit sensorial, retard mental, trastorns emocionals severs) o amb influències extrínseques (com diferències culturals, instrucció insuficient o inapropiada).
Avaluació
L'avaluació ha d'anar dirigida a explorar quatre aspectes principalment:
- Aspectes intel·lectuals
- Aspectes maduratius, neuropsicològics
- Aspectes instrumentals
- Aspectes emocionals
Avaluar aquests aspectes ens pot ajudar a recopil·lar molta informació de com enfocar el tractament, en quins aspectes haurem d'incidir, quins objectius inicials ens plantejarem, què haurem de prioritzar...
L'avaluació inicial ens ajuda a prendre consciència de la dificultat real del nen i al finalitzar el tractament es pot contrastar l'evolució.
Algunes característiques dels nens amb DA són:
- Trastorns de l'orientació espacial
- Nocions temporals confuses
- Predomini cerebral inadequat
- Defectes del llenguatge
- Trastorns de la motricitat
- Deficient reconeixement de l'esquema corporal
- Confusió figura-fons
En l'àrea instrumental, hi ha dificultats en l'adquisició de:
- La lectura
- L'escriptura
- L'ortografia
- El càlcul
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada